Thursday 23 February 2012

Kene Tindih Atau Sleep Paralysis

Saya ni bukannye jenis suka cerita ttg diri sendiri kat org lain, tapi kalau perkara 2 boleh mmbantu org lain ok la kowt.. Korang penah dengar tak ttg kena tindih.. msti penah kan? tpi kalau sleep paralysis saya rasa tak ramai yang tau.. Tapi benda ni penah jadi kat sye..bnyak kali la jgak.. mse tu saya form4, form5.. Saya ingat lagi 1st time sye kne bnde ni, saya x ingat bila, tapi ada satu malam ni sye nk tidur, sebelum tidur saya pasang surah2 kat fon, pastu tidur la.. n then sye terdengar yg surah saya pasang tu dah abis n tetiba masuk lagu lain(xingt lagu ape), saya ingat nk amik la fon 2 sebab nk pasang surah tu balik, tpi bila nak ambik fon 2, tangan dah x boleh nk gerak. Mulanya saya ingat yang saya ni letih sangat la sbb tangan x boleh angkat, penat sgt agaknya.. pastu gagahkan jugak nk amik fon, tapi x boleh.. satu badan xleh gerak, mata x boleh nk bkak, n nk bukak mulut pun x bole, rsa mcm ade sesuatu tngah peluk saya..

Gambar sekadar hiasan
 pastu saya baca apa2 surah yang saya tau dlm hati.. lame2 skit bru la boleh gerak jari n then satu badan leh gerak balik.. cpt2 la psg surah kat fon.  Dlm kjadian lain plak, sya ade trdengar suara lbih kurang mcm ni la "sok sek sok sek" suara tu halus,mse sye dengar suara tu sye msih lagi tak dapat nk bukak mata, n struggle pnye struggle, dpt la bkak mata, bangun n trus lari  g tidur ngan adik2 kat bwh. Ad jgak skali tu sya nampak keadaan dlm bilik sye.. mse tu pun msih x sedar lagi.. benda ni blaku dgn kerap msa pertengahan tahun 2011.. n mkin bkurang smpai la mse spm, langsung xde dah smpai skrg. :).. mula2 sye igtkan prkara ni cm ade kne mngena dgn jin la.. sye takut sgt mse tu smpai sye citer kat ustaz, mak n member baik.. then sya terjumpa pasal benda ni kat internet.. pas saya baca bru la sya tau yang sya ni kena sleep paralysis atau pun kelumpuhan ketika tidur. sleep paralysis dalam bahasa melayu ialah  ‘lumpuh waktu tidur’ iaitu keadaan yang mana badan kita akan menjadi lumpuh sementara (temporary paralysis). Utk lebih lanjut klik SINI .. Punya la lega pas dpt tau yg sume prkara yg berlaku ni ada penjelasan sains disebaliknya.. Alhamdulillah.. harapnya pasni klu ade sesiapa yg mengalami kes ni, jgn la panik ye..
Sje je nk kongsi something ngan awak semua, Hope korang enj0y!! ^^
hehehe.. seram kan..???

No comments: